AB ülkeleri ayakkabı için rotayı Türkiye’ye çevirdi

Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) tarafından bu yıl 67’ncisi düzenlenen ve alanındaki Avrupa’nın en büyük tertibi olan AYMOD Ayakkabı Moda Fuarı başladı. 30’u yabancı yaklaşık 600 firmanın katıldığı fuara, 50’ye yakın ülkeden 7 bini yabancı toplam 25 bin ziyaretçi bekleniyor.

”Avrupa’nın en büyük üretim kapasitesine sahibiz”

Fuarın açılışında konuşan Türkiye İhracatçılar Meclisi Lideri (TİM) Mustafa Gültepe, ”Ayakkabı kesimi Türkiye’nin klâsik bölümlerinden bir tanesi olarak yer alıyor. Avrupa’nın en büyük üretim kapasitesine sahibiz. Bölüm, pandemi sonrası daha farklı büyüme sayıları ortaya koydu. Dalın 2021 yılında ihracatı 1 milyar doları aştı, bu yılın birinci sekiz ayında ise 800 milyon doların üzerini görmüştür. 2022 yılında ayakkabı ve deri mamulleri dalı hak ettiği yeri alacaktır. Ayakkabı kesiminin orta vadede 3 milyar dolarlık bir sayıya ulaşması lazım. Uzun vadede ise 5 milyar doların üzerine çıkmamız lazım. Daha çok yatırım, daha çok üretim, daha çok ihracat için önerisi olan, proje geliştiren herkesi dinlemeye ve desteklemeye hazırız. Zira ülkemizi selamete çıkarmak için yatırımdan, üretimden ve ihracattan diğer bir yol görünmüyor” dedi.

“Türkiye dinamik sanayi gücüyle krizleri fırsata çevirecektir”

Ayakkabı bölümünün ehemmiyetine vurgu yapan İstanbul Sanayi Odası (İSO) Lideri Erdal Bahçıvan, ”Ayakkabı sanayiciliği Türkiye’nin en kıymetli kesimleri ortasında yer alıyor. Odamızın en değerli kesimleri ortasında da yer alıyor. Ayakkabı kesimi beşere dayalı bir bölümdür. Türkiye bugüne kadar olduğu üzere dinamik sanayi gücüyle global çapta yaşanan krizlerin birçoklarını fırsata çevirecektir’’ diye konuştu.

”Avrupa ülkelerinden ağır bir taleple karşı karşıyayız”

TASD Lideri Berke İçten ise ayakkabı ihracatında 2014’ten sonra büyük bir sıçrama yakalandığını söyledi. Pandemi ile birlikte AB ülkelerinde Türk ayakkabısına ilginin arttığını ve pazarın çeşitlendiğini anlatan İçten, 2021’de birinci defa 1 milyar dolarlık ihracat sonunu geçtiklerini hatırlattı. İçten, 8 yıl evvel 350 milyon dolar cari açık veren bölümün 2021’i 500 milyon dolar cari fazla ile kapattığına dikkat çekti.

Avrupa’dan ağır talep olduğunu belirten Berke İçten, “Ayakkabıda klâsik pazarlarımızın yanı sıra bu yıl Almanya başta olmak üzere AB ülkeleri ve İngiltere’den ağır bir taleple karşı karşıyayız. 2022’de en büyük 5 pazarımızdan 4’ünü AB ülkeleri oluşturuyor. En büyük pazarımız pozisyonuna yükselen Almanya’ya ihracatımızı Ocak-Ağustos periyodunda yüzde 44,3 artışla 65,7 milyon dolara çıkardık. Birebir devirde İtalya’ya yüzde 68,8, Romanya’ya 36,3 daha fazla ihracat gerçekleştirdik. 2022’ye 1,3 milyar dolar ihracat amacı ile başlamıştık. 8 ayda 800 milyon dolara yaklaştık. Eylül’ü de 100 milyon doların üzerinde kapatacağımızı kestirim ediyorum” dedi.

İçten konuşmasını şöyle sürdürdü: “Fuar müddetince firmalarımızla alıcılar ortasında yeni iş birliklerinin de yaratacağı moralle bu yıl 1,3 milyar dolar gayemizi yakalayabileceğimizi varsayım ediyorum. Şayet bir aksilikle karşılaşmazsak 2023’te 1,5 milyar doları rahatlıkla geçeriz. Biz orta vadede ayakkabı ihracatımızı 3 milyar dolara çıkarmak istiyoruz. Maksada ulaşabilmemiz için global şartlar uygun. İstanbul’dan uçakla 3-4 saatlik uçuş arasında 60 milyar dolarlık ayakkabı pazarı var. ABD’li perakende markaları Çin’den çıkmak istiyorlar. Tesirli ve agresif bir tanıtım çalışması ile bu pazarlardan çok daha fazla hisse alabiliriz. Fakat bizim de süratle üretimimizi ve nitelikli iş gücümüzü artırmamız, teknolojik alt yapımızı yenilememiz gerekiyor.”

Yeşilköy’deki İstanbul Fuar Merkezi’nde 60 bin metrekare alanda kapılarını açan AYMOD Ayakkabı ve Moda Fuarı 1 Ekim tarihinde sona erecek.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir