Parmak iziyle mesai takibine 300 bin TL ceza

2016’da yürürlüğe giren 6698 sayılı Şahsî Dataların Korunması Kanunu, şahısların, başta özel hayatlarının saklılığı olmak üzere temel hak ve özgürlüklerini muhafaza altına alıyor. Kanun işletmelerin mevcut bilgi sürece alışkanlıklarını kökten değiştiren düzenlemeler getiriyor.

Kanunla birlikte iş hayatında kıymetli değişikliklere gidildi. Hala binlerce iş yerinde kullanılan parmak izi alınarak yapılan mesai takibine yönelik tartışmalar da sürüyor.

Personel devam denetim sistemlerinde sıklıkla kullanılan parmak izi ve yüz tanıma üzere biyometrik bilgi kullanılan kimlik doğrulama altyapılarına yönelik kontroller sürüyor.

Parmak izi ile bireylerin kişiliklerine haiz kimlik bilgilerinin elde edilmesinin, Ferdî Dataların Korunması Kanunu’na karşıtlığına yönelik tartışmalar sürerken KVKK’dan emsal nitelikte bir karar çıktı.

Danıştay’ın; parmak izi ya da yüz tarama sistemi üzere biyometrik metotların, kamusal alan da olsa “özel hayatın gizliliği” prensibi çerçevesinde bulunduğu ve toplanan dataların ileride öteki bir halde kullanılamayacağına dair bir garantinin mevcut olmadığı tarafındaki kararının akabinde KVKK da emsal bir karar kurdu.

“AÇIK İSTEĞİN ÖGELERİNİN TAM MANASIYLA SAĞLANMADIĞI ORTADADIR”

KVKK Başkanlığı, geçtiğimiz günlerde aldığı kararla, parmak iziyle yapılan mesai uygulamasının yasaya ters olduğunu karar altına aldı. Kararda şöyle denildi:

“Müşahhas olayda biyometrik data işlenmesi konularında Kanunun 6. unsurunda yer alan işleniş kurallarından biri olan açık isteğin ögelerinin tam manasıyla sağlanmadığı ortadadır. Öte yandan açık isteğin ögeleri sağlanmış olsa bile bilgi sorumlusu tarafından ilgili şahısların özel nitelikli ferdî verisi niteliğini haiz biyometrik data kategorisindeki parmak izi bilgisinin mesai takibi emeliyle işlenmesinin Kanunun 4. unsurunda yer alan işlendikleri amaçla temaslı, hudutlu ve ölçülü olma prensibi unsuruna alışılmamış olduğu unutulmamalıdır.

Kanunun 12. Unsurunun birinci fıkrası çerçevesinde ‘kişisel bilgilerin hukuka alışılmamış olarak işlenmesini önlemek’ yükümlülüğüne karşıt davrandığı bedellendirilen bilgi sorumlusu hakkında Kanunun 18’inci hususunun birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca 300.000 TL idari para cezası uygulanmasına oy birliği ile karar verilmiştir.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir